Monday 13 July 2015

Resepi Ayam Pedas Sedap!!

Hari ni mood aku memang tak baik jer (Panas hati)!!! Manusia ni kalau kita buat baik dengan dia, mula la naik atas kepala. Buat baik salah buat jahat pun salah! Tapi aku ni jenis yang panas sekejap je jap-jap lagi ok la mood aku ni.

Nak-nak time bulan puasa macam ni, nak marah kat orang sampai perut aku pun turut lapar sekali. Hehe. Kalau cerita pasal ramadan ni rasa sedih la pulak sebab ada beberapa hari lagi kita dah nak raya so, ramadhan akan pergi meninggalkan kita semua, tapi kalau dipanjangkan umur ramadan tahun hadapan berjumpa lagi. Insyaallah

Alang-alang cakap pasal bulan ramadan ni, aku sebenarnya tak pernah miss pun pergi bazar. Tengok tak betapa aku ni memang kaki makan. hihi. Makanan kegemaran aku kalau pergi bazar ramadan mesti beli ayam pedas! Aku ni seorang yang suka makan ayam pedas sebenarnya. Tapi rasa rugi la pulak hari-hari duk beli ayam pedas, kalau nak jimat buat sendiri lagi senang. Siapa-siapa yang minat makan ayam pedas macam aku ni boleh la cuba buat kat rumah. Selamat mencuba!

Bahan bahan:
Ayam
Cili kisar
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Sos tomato
Garam dan gula
Ajino moto
Kacang peas
Bawang besar hiris

Cara cara:
Ayam diperap dengan garam, bawang merah, bawang putih, halia dan kunyit. Ayam dicelur sekejap sebelum digoreng.

Blend bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis bahan di blend hingga garing. Masukkan cili kisar dan kacau hingga betul betul garing. Masukkan sos tomato, gula, garam dan sedikit aji nomoto. Bila dah betul betul masak, masukkan kacang peas dan bawang besar hiris. Akhir sekali, masukkan ayam yang telah digoreng.

resepi ayam pedas
Terliur la pulak tengok ayam pedas ni

No comments:

Post a Comment

Resepi Tart Cadbury Mudah dan Sedap

Alhamdulillah... Berhabuk dah pun blog ni, setelah lama tak update apa-apa. Jadi, malam ni terdetik nak share resepi biskut raya la pu...

TOPS POST