Sunday 23 August 2015

Tempat Menarik Untuk Berkunjung di Terengganu

Kalau sebut je pasal negeri Terengganu mesti korang akan terbayangkan pantai dan juga pulau-pulau menarik yang terdapat disana. Baru-baru ni Eyla berkesempatan untuk mengunjungi negeri Terengganu sambil-sambil cuci mata orang kata. Hehe.

Sesiapa yang pergi ke Terengganu kalau tak beli keropok lekor memang tak sah orang kata kan! Keenakan keropok lekor Terengganu memang tiada tandingannya sedap berbanding kat lain. Sebelum pulang hari tu, banyak jugaklah beli keropok lekor. hehe. Bukan selalu kan kita berkunjung ke negeri orang so bajet kena lebih la sikit kan baru best nak berjalan. Hihi

Seperti yang kita tahu, Terengganu juga mempunyai pantai dan pulaunya yang tersendiri. Ramai orang suka untuk berkelah di tepi pantai Negeri Terengganu yang putih bersih dengan tiupan bayu lembut Laut China Selatan yang mendamaikan jiwa. Di tepi pantai kita boleh nikmati keenakan keropok lekor dan membasahkan tekak dengan air kelapa muda yang menyegarkan. Antara panatai dan pulau yang menarik di Terengganu seperti Pantai Batu Buruk Pantai Tok Jembal Pantai Airport Pantai Mengabang Telipot Pulau Kapas Pulau Perhentian Pulau Redang Pulau Lang Tengah Pulau Gemia Pulau Rhu Hentian Pulau Tenggol Pulau Bidong Rantau Abang.

Selain itu juga, air terjun dan jeram merupakan tempat menarik yang boleh anda kunjungi seperti Air Terjun Sekayu, Hutan Lipur Chemerong, Air Terjun Lata Payung, Air Terjun Saok, Tasik Kenyir ,Air Terjun Sungai Buweh, Tasik Kenyir, Air Terjun Tembat, Tasik Kenyir Belukar Bukit Lata Belatan Lata Tembakah, La Hot Spring.

Kalau pergi Terengganu, destinasi yang menjadi tumpuan semestinya, Taman Tamadun Islam Masjid Kristal, Muzium Negeri Losong, Pasar Besar Kedai Payang, Keropok Lekor Losong dan juga Masjid Terapung. Bagi korang yang mahu bercuti tetapi masih lagi tercari-cari tempat yang sesuai dan menarik untuk dikunjungi, apa kata korang bercuti ke Terengganu memang berbaloi! Eyla suggest kalau yang nak honeymoon ke pulau tu baik pergi ke Terengganu sebab pulau kat sana memang cantik-cantik. Dan yang nak bawa keluarga boleh berkunjung ke tempat yang Eyla bagitahu tadi. 

masjid kristal terengganu
Masjid  Kristal



keropok lekor terengganu
Keropok Lekor Terengganu antara makanan popular disana
Pantai Batu Buruk
Pantau Batu Buruk antara destinasi tumpuan pelancong
Pulau Redang
Pulau Redang menjadi tumpuan pelancong terutamanya mereka yang nak pergi Honeymoon
Terjun Lata Payung,
Terjun Lata Payung,


No comments:

Post a Comment

Resepi Tart Cadbury Mudah dan Sedap

Alhamdulillah... Berhabuk dah pun blog ni, setelah lama tak update apa-apa. Jadi, malam ni terdetik nak share resepi biskut raya la pu...

TOPS POST