Sunday 13 September 2015

Tips dan Cara Mengatasi Senggugut Ketika Period

Cakap pasal senggugut ni, hal ni adalah perkara normal bagi seorang wanita yang datang period setiap bulan. Ada sesetengah wanita tu, dia tidak akan rasa sakit ketika datang period dan ada sesetengah wanita tu akan rasa sakit di perut (senggugut) yang biasanya terjadi pada hari pertama hingga ketiga, bergantung pada hormon individu. Macam Eyla, jarang sangat nak kena senggugut ni tapi ada jugaklah kena senggugut. Sakit tu memang tak boleh cakap kat orang la!

7 Terdapat beberapa cara untuk mengatasi masalah senggugut yang sentiasa membelenggui wanita :

1) Anda dinasihatkan untuk meningkatkan pengambilan makanan yang mempunyai kalsium yang tinggi. Ini kerana kalsium berkeupayaan untuk memberikan ketenangan sekaligus menghindarkan ketegangan serta mengimbangi kadar kandungan cecair dalam badan. Makanan yang berkalsium tinggi termasuklah kekacang, tempe dan susu. 

2) Cara yang kedua adalah anda perlu mengambil sumber vitamin C dalam dos yang tinggi. Banyak buah-buahan contohnya seperti limau yang diperkaya dengan kandungan Vitamin C yang tinggi. Tubuh kita memerlukan sekurang-kurang 7 biji limau untuk mendapatkan nilai Vitamin C yang mencukupi. 

3) Ambillah makanan tambahan (supplemen) yang kaya dengan vitamin B6 dan Vitamin E untuk menghindarkan dari ketegangan pada perut ketika datang bulan. Memang tak dapat dibayangkan betapa sakitnya bila perut menegang akibat senggugut. Pengambilan vitamin B6 dan Vitamin E dapat mencegah ketegangan perut. 

4) Semasa tempoh ‘period pain’ ini, anda perlu mendisiplinkan diri dan mengurangkan jumlah pengambilan garam. Kawalan terhadap pengambilan garam akan berupaya mengurangkan pengumpulan air yang berlebihan dalam badan kita. 

5)Ada yang mencadangkan agar makan coklat untuk mengurangkan stress. Namun, hakikatnya jika kita diserang angin senggugut yang kronik kita perlu mengurangkan pengambilan makanan yang berkafein, bercoklat dan bertepung. Kurang pengambilan kopi, teh mahu pun coklat dalam tempoh ini. 

6) Ambillah makanan yang kaya dengan serat. Apa makanan yang kaya dengan serat itu? Makanlah makanan yang berserat tinggi seperti avocado, jagung, bijirin oat, sayuran dan buah-buahan. Lengkapkan dengan pengambilan 8 gelas air sehari bagi penyerapan maksimum. Ini dapat mengurangkan sakit kepala dan migrain ketika period. 

7) Buat mereka yang mempunyai masalah anemia iaitu kurang darah, saranan terbaik adalah untuk mengambil makanan tambahan atau supplemen yang kaya dan tinggi dengan zat besi. 



Tips dan Cara Mengatasi Senggugut Ketika Period

No comments:

Post a Comment

Resepi Tart Cadbury Mudah dan Sedap

Alhamdulillah... Berhabuk dah pun blog ni, setelah lama tak update apa-apa. Jadi, malam ni terdetik nak share resepi biskut raya la pu...

TOPS POST